Контакти

Адвокатско дружество "Пешковски и Карамелски"

гр. Враца, ул."Лукашов" №11

телефони / факс:

(+359) 92 66 10 30

(+359) 92 62 70 12

(+359) 92 66 30 55

моб. тел. 00359884352897

моб. тел. 00359884078954

Email: office@pklaw.bg

 

 

Промените в Търговския закон

           I. Какви са промените в ТЗ?

            В „Държавен вестник“, брой 82 от 27.09.2024 г. е обнародван Закон за изменение и допълнение към Търговския закон, приет от 50-тото НС на 18.09. 2024г.

            Той обединява два проектозакона:

            1) Закон за допълнение на Търговския закон, с който се въвеждат разпоредби, регламентиращи бързо производство по ликвидация;

            2) Закон за изменение и допълнение на Търговския закон, който изцяло е създаден с правна уредба, съобразена с новите положения в Директива (ЕС) 2019/2121 на низкия парламент и на Съвета от 27 ноември 2019 година за изменение на Директива (ЕС) 2017 /1132 във връзка с презграничните преобразувания, сливания и разделяния.

            С предходни и допълнителни разпоредби към Закона за изменение и допълнение на Търговския закон се създават кореспондиращи промени и в Закона за търговските дружества и регистрите на юридическите лица с нестопанска цел, Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и Кодекса за социално осигуряване.     

            II. 1. Причини за налагането на промени в ТЗ, регламентиращи бързо производство по ликвидация.

            План за възстановяване и устойчивост, Етап 254 в Реформа „Разрастване на България“ се преобразува в силата на изменението на Търговския закон за създаване на законова рамка за постигане на ускорена ликвидация на юридически лица. Реформирани са правилата относно ликвидацията от Търговския закон с цел улесняване на ликвидацията на дружества, които скоро не са извършили дейност, не са регистрирани по Закона за данък върху добавената стойност, нямат наети служители.

            II. 2. Какво очаквате да промените?

            Чрез Закона за добавяне на Търговския закон се създават условия за провеждане на производство по ликвидация в кратки срокове, както и възможност за „обслужване на едно гише“ чрез Агенцията по вписванията.

            Създава се член 274а „Бързо производство по ликвидация“, систематично включен в глава седемнадесета „Ликвидация“ на Търговския закон.

            С оглед на създаването на облекчения и намаляването на административната тежест, условията за извършване на бързо производство по ликвидация само се декларират и представят на декларацията за тези условия, следващи да бъдат достатъчно за разглеждане на заявления в производството в по-кратки срокове. В този смисъл са условия , иззброени изчерпателно и кумулативно в ал. 1 на чл. 274а от ТЗ , които следват да са налице, за да бъдат открити бързото производство по ликвидация. Това е допустимо, когато търговското дружество:

            1. не е извършвало дейност или е прекратило извършването на дейност преди повече от дванадесет месеца;

            2. не е имало работници и служители или е прекратило трудовите правоотношения с тях преди повече от дванадесет месеца;

            3. не е имало регистрация по Закона за данък добавена стойност или е прекратило регистрацията си преди повече от дванадесет месеца;

            4. няма непогасени задължения към мястото и общините;

            5. няма недопустимо производство по установяване на данъчни задължения и задължения за задължителни осигурителни вноски, по която страна е Националната агенция за приходите.

            Предвиден епо-кратък срок за удовлетворяване на всички кредитори. Съгласно чл. 274а, ал. 2 , имуществото на дружеството се разпределя само ако са изминали три месеца от деня, в който поканата до кредиторите е обявено в търговския регистър. Това е отклонение от изискването да са изминали шест месеца от деня на обявяване на поканата, установено в чл. 272, ал. 1 ТЗ. Доколкото в разпоредбата на чл. 274а ТЗ не се съдържат оценени правила, дотолкова останалите правила на ТЗ относно производството по ликвидация се прилагат субсидиарно.

            Законодателните промени изискват съкратени срокове за извършване на плащане на проверки от органите на НАП и НОИ и за издаване на необходимите документи, които са с условия за разглеждане на заявлението за вписване на откриването на бързо производство по ликвидация и/или за заличаване на дружеството след това при бързо производство по ликвидация. Наред с това, промените създават възможност за „обслужване на едно гише“, като всички заявления се подават чрез Агенцията по вписванията, едновременно с подаването на заявления към търговския регистър.

            В Данъчно-осигурителния процесуален кодекс се създава чл. 77б „Уведомяване при прекратяване на предприятие чрез бързо производство по ликвидация“, съгласно който Агенцията по вписванията уведомява по електронен път НАП за постъпване на заявление за прекратяване на дейността и бързо производство по ликвидация.

            В чл. 5 от Кодекса за социално осигуряване се създава нова разпоредба - ал. 15. Разпоредбата на решението, че при подаване на заявление за прекратяване на дейността и бързо производство по ликвидация осигурителят подава заявление по ал. 10(за издаване на удостоверение за предаване на ведомостите) чрез Агенцията по вписванията.

            Съответно се налагат и променят и изплащат Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел (ЗТРРЮЛНЦ), във връзка с коментарите за заявления за вписване на бързо производство по ликвидация и създаване на условия за подаване на заявления до ТП на НОИ и ТД на НАП чрез Агенцията по вписванията.

            В предходните и заключителните разпоредби се предвижда, че в 6-месечен срок от влизането в сила на този закон министърът на правосъдието се привежда в съответствие с тази законова наредба по чл. 31, ал. 1 от Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел.

            Очаквайте резултатите от наложените промени с достъпно, бързо и ефективно производство по ликвидация, проведено в електронна форма, чрез обслужване на едно гише и в съкратени срокове, както и намаляването на броя на вписаните дружества, макар и да са прекратили дейността си, не са започнаха производство по ликвидация поради продължителните и скъпи процедури.

            III. 1. Причини за налагането на промените в ТЗ, регламентиращи презграничните преобразувания, сливания и разделяния.

            Директива (ЕС) 2017/1132 на парламента и на Съвета от 14 юни 2017 г., по отношение на някои аспекти на дружественото право, урежда презграничните сливания на капиталовите дружества от държави, но прилагането на създадените на една основа правила показва, че е необходимо да се промени и добави с оглед на подобрението на функционирането на вътрешния пазар. Приетите изменения и внасяния в Търговския закон създават правна уредба, съобразена с новите положения в Директива 2019/2121 и условията за постигане на ефективен вътрешен пазар без вътрешни граници за дружествата, при съобразяване на останалите цели на европейската интеграция.

            II I . 2. Какво очаквате да промените?

            Чрез Директива 2019/2121 на ниския парламент и на Съвета от 27 ноември 2019 година за изменение на Директива (ЕС) 2017/1132 във връзка с презграничните преобразувания, сливания и разделяния се въвеждат промени и разпоредби на правилата за презгранични сливания, създава се нова уредба за презграничните разделяния, както и за презграничните преобразувания. В резултат от презграничното преобразуване едно дружество преобразува правната форма, под която е регистрирано в изходната държава членка, в правна форма на дружество от държавата членка по местоназначение и прехвърля поне седалището си, като запазва своята правосубектност.

            Директива 2019/2121 въвежда изискване за предварителен контрол за законосъобразност на презграничната операция преобразуване, сливане или разделяне от компетентните органи на изходната държава членка, което включва издаване на сертификат за законосъобразност като условие за извършване на презграничната операция.

            Когато приемащото или новоучреденото дружество е от друга държава членка, управителният орган на всяко преобразуващо се дружество със седалище в Република България подава заявление до Търговския регистър за издаване на удостоверение за законосъобразността на преобразуването по отношение на това дружество. Подробно са посочени необходимите документи, които се прилагат към заявлението. Удостоверението се издава след проверка на условията за законосъобразност на преобразуването в 3-месечен срок, но не по-рано от 14 дни след искането, а при необходимост е възможен срокът да бъде удължен с още 3 месеца, за което заявителят уведомява предварително. Когато бъде установено, че презграничната операция се извършва с цел злоупотреба или измама, лидер до или целяща избягване или заобикаляне на правото на ЕС или на националното законодателство, или за престъпни цели, както и когато не са приложени необходимите документи, не е вписана информацията и данните относно действителните собственици на капитала на преобразуващото се дружество, не се издава сертификат. Освен с изискванията на изходната държава, презграничното преобразуване, сливане или разделяне се съобразяват и с изискванията на държавата членка по местоназначение, в което дружеството трябва да бъде регистрирано след презграничната операция.

            Предвид сходството на правилата относно сливането, предвидени в чл. 118 – 134 от Директива 2017/1132, и на правилата относно разделянето в чл. 160а – чл. 160f от тази Директива, законът предлага обща уредба на правилата за преобразуване чрез вливане, сливане, разделяне и отделяне на дружества с участието на дружества от държавата членка на ЕС в раздел V „Преобразуване с участие на дружества от държавите на низкия съюз“.

            Съгласно чл. 265г, ал. 1 от ТЗ преобразуване по реда на този раздел се извършва чрез вливане, сливане, разделяне чрез учредяване, отделяне чрез учредяване или отделяне на еднолично дружество, когато поне едно от участващите в преобразуването на дружеството е създадено в съответствие със законодателството на другата държава членка на ЕС и има седалище, централно управление или основно място на дейност в рамките на ЕС или в друга държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство (друга държава членка) и е от вид, посочен в Приложение II на Директива 2017/1132, а участващите в преобразуването на дружества със седалище в Република България с капиталови с изключване на инвестиционни дружества от отворен тип.

            Новите правила по чл. 86а – чл. 86у от Директива 2017/1132, които се отнасят до презгранично преобразуване на дружество в дружество от друга държава членка на ЕС, са уредени в новосъздадения раздел VI „Преобразуване в дружество от друга държава членка на низкия съюз“. Този раздел урежда правилата за издаване на удостоверение за законосъобразност на преобразуване, когато капиталово дружество със седалище в Република България (преобразуващо се дружество) променя седалище и приема правната форма на дружеството, създадено в съответствие със законодателството на другата държава - членка на ЕС, със седалище , централно управление или основно място на дейност в рамките на ЕС или в друга държава – страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство (друга държава членка), и е от вида, посочен в Приложение II на Директива (ЕС) 2017/1132 (предварително вас ). По реда на този раздел се вписва преобразуване на дружество от друга държава членка, от вид, посочен в Приложение II на Директива (ЕС) 2017/1132, което премества своето седалище в Република България и променя правната си форма в капиталово дружество.

            С предложените изменения и прилагане на Търговския закон се цели усъвършенстване на правната уредба относно преобразуването чрез сливане и вливане на търговски дружества с участието на дружества от други държави-членки в съответствие с приложимите хармонизирани правила и процедури в правото на низкия съюз. Създаване на правна уредба, която да позволи преобразуването на капиталовите търговски дружества със седалище в Република България в други дружества с участието на дружествата от сега - чрез разделяне и отделяне, както и чрез преобразуване в дружество от друга държава членка.

            Законът за изменение и допълнение на Търговския закон се свързва с прилагането на актове на низкия съюз: Директива (ЕС) 2017/1132 на парламента и на Съвета от 14 юни 2017 г. относно някои аспекти на дружественото право; Директива 2019/2121 на ниския парламент и на Съвета от 27 ноември 2019 година за изменение на Директива (ЕС) 2017/1132 във връзка с презграничните преобразувания, сливания и разделяния; Регламент (ЕС) 2015/848 относно производството по несъстоятелност.

 

            Настоящото изложение има информативен характер и не представлява правна консултация или съвет по смисъла на ЗАдв. При възникнали въпроси и проблеми, свързани с темата, екипът на Адвокатско дружество "Пешковски и Карамелски" е готов да открие пълното съдействие.

всички Новини